Ahad, 18 Oktober 2009

cabaran buskers di jalan hang kasturi (cm).




dalam siri tulisan aku yg lepas2 tentang suasana busking di cm, pernah di nyatakan tentang kehadiran para penjual kecil2an .tempat keramat scene busking di kuala lumpur,umumnya kita sebut cm.sebenarnya ruang itu tiada kena mengena dgn cm.ianya adalah jalan hang kasturi.di gazet sebagai siar pejalan kaki atau pedestrian mall oleh dewan bandaraya kuala lumpur.



sejak dari dulu,hampir 30 tahun lebih kurang, ruang kecil di jalan hang kasturi itu begitu sinonim dgn persembahan jalanan.para senimannya datang dan pergi silih berganti.persembahan yg tidak di taja oleh mana2 pihak.ianya bergerak secara sendiri.usaha buskers sendiri.ada kerajinan si busker,maka adalah.begitu selama sejak dari awal 80an dulu.bagi ucapan tahniah pada seniman2 jalanan ini kerana usaha mereka menghidupkan seni jalanan tanpa ada sokongan dari mana2 badan kerajaan atau swasta.pengurusan pasar seni itu pun tidak pernah melihat aktiviti busking ini memberi apa2 makna walaupun pada keadaan sebenarnya ada memberi sedikit sebanyak keuntungan pada mereka.yang beri sokongan hanyalah orang ramai yg minat dgn seni sedemikian.jadi, ini adalah juga seni dari 'rakyat untok rakyat'.



selain dari aktiviti busking di jalan hang kasturi, ada juga kelompok seniman jalanan yg agak berlainan sedikit.mereka ada pengiat seni teater,sajak & puisi yg berkumpul di belakang cm berhampiran jambatan yg menghubungkan kompleks daya bumi dgn pasar seni.terkenal dgn nama 'di bawah tiang lampu'.seniman2 ini berkumpul bersajak dan membaca puisi.aktiviti ini mendapat sambutan yg mengalakkan dari peminat seni jalanan ketika itu.



begitu lah semaraknya dan rakyatnya seni satu ketika dulu.hari ini semua itu sudah berlalu.all things must past.begitu juga dgn nama pasar seni.bagi aku nama pasar seni sudah tidak ada makna lagi.seninya sudah hilang.seni kini sudah bertukar kepada simbol $$$$$ & $$.seni $$.

tiada lagi jiwa seninya.lihat saja keadaan di dlm pasar seni hari ini.ia sama saja saperti komplek2 perniagaan lain sekitar kota sampah ini.sama saja saperti komplek sg.wang,komplek sogo dan yg sewaktu dgn nya.kebanyakkannya menjual barangan tiruan dan barangan rendah kualiti dari negara2 ketiga dari hasil buruh murah mereka.

kembali semula ke jalan hang kasturi.sejak kebelakangan ini ruang kecil kami berbusking itu tidak lepas dari seni mengejar $$$.semakin hari semakin ramai penjual kecil2an ini dtg membanjiri mengambil tempat masing2 di mana di fikirkan sesuai oleh mereka si penjual.
barangan jualan mereka adalah makanan2 gorengan,air minuman,buah2an hinggalah kepada barangan kemas tiruan.begitulah mereka para penjual ini yg semakin hari bertambah ramai.

berbeza dgn aktiviti seni jalanan,kebanjiran penjual2 ini hanyalah menambahkan lagi keadaan kotor dan sampah sarap yg memang sangat menyakitkan mata di sepanjang jalan hang kasturi .
plastik2 sos makanan,bekas2 air yg di tinggalkan oleh mereka yg tidak punya pemikiran untok menjaga kebersihan.ini semua hanyalah menambahkan lagi masaalah sampah yg sedang di hadapi oleh pihak berkuasa.kos pembersihan dan penglupusan sampah di laporkan mencecah jutaan ringgit.mungkin ada pihak tertentu di atas sana melihat sampah2 ini mendatangkan hasil pada mereka maka mereka sengaja membiarkan keadaan ini berterusan.maklum kos pembersihan yg mencecah jutaan ringgit.mesti ada pihak tertentu yg mendapat keuntungan.saperti ianya satu konspirasi.konspirasi sampah.makan sampah.masyarakat sampah dlm kotaraya sampah dlm negara sampah.
apa ada pada seni? sampah lagi menguntungkan.begitulah agaknya.


memang jln hang kasturi itu adalah tempat untok orang ramai.buskers pun tiada hak mutlak di situ.tiada apa yg boleh buskers lakukan andaikata penjual2 ini terus memenuhi ruang2 pejalan kaki di jalan hang kasturi.seterusnya akan mematikan aktivit busking yg telah berjalan selama 30 tahun.aktiviti busking bukanlah mengejar wang ringgit sangat.pendapatan hanya cukup sekadar upah penat lelah menghiburkan mereka yg singgah atau dtg untok hiburan sepintas lalu.tak boleh kaya dgn busking.kalau busking ini boleh menjana uang jutaan ringgit, sudah tentu ada pihak koprat yg keparat akan manipulate aktiviti ini atau paling tidak pun kawan aku busker nik atau jimi sudah jadi menantu dato' atau kerabat di raja negeri antah berantah.


akan berlalu juga kah legasi aktiviti busking dan seni jalanan di jalan hang kasturi yg berjalan selama ini? dan apakah pihak berkuasa akan terus tidur nyenyak tanpa mengetahui potensi seni jalanan yg juga mampu menaikkan nama negara?


'playing for change'....fikirkan.

Sabtu, 17 Oktober 2009

busker dari kubor






macam tajuk filem seram daa.filem seram melayu.kalau tonton, lebeh jenaka dari seram.tapi ni bukan cerita filem seram.jadi tak ada 'chance' la tuan puteri parti politik keramat tu boleh bawak usul ban blog aku ni.ah.sebenarnya,dorang bukan peduli sangat pun hal hal begini.sebab dorang tu semua pun para pelakon jugak.politik serabut semua tu.tinggalkan.

petang sabtu memang biasa lah aku ke cm.cuaca sabtu lepas tidak berapa baik berbusking.hujan.terpaksa aku berteduh di tempat berteduh motosikal berdekatan pwtc.reda hujan aku terus semula ke cm.sampai saja di cm, aku lihat orang begitu ramai.biasa lah.cm memang begitu di hujung minggu tambahan pula hari itu hari deepavali.ramai lah manusia dari setiap pelosok dunia bertumpu ke situ.
sebaik sampai,mata aku terus tertumpu pada sorang yg sangat aku kenal.jimi?.jimi yg pernah aku sebut dalam entri memperkenalkan buskers di cm.baru sja entri aku tu.jimi kembali semula ke dunia setelah aku di beritahu jimi dah meninggal dunia.cerita orang mati hidup semula ni memang biasa kita dengar.jadi aku pun takde lah terkejut berok atau terkejut giler kata orang hari ni, bila jimi dengan riang melambai tangan pada aku.tak mungkin hantu jimi menjelma kat cm di siang hari pulak tu.
jimi yg saperti dulunya dgn beg galas dan gitar (baru beli nampaak) sdg duduk dgn beberapa kenalannya di tepi siar kaki, ketawa sambil berkata ,
"ay nan..amacam? jgn tekejut jgn tekejut"
"ada member member kata ko dah meninggal!" jawab aku yg masih di atas motosikal.
"hahaha...tak apa tak apa..jom kita busking!" begitu ceria jimi.ceria bagai orang mati hidup semula.
kami pun bersalaman.aku beritahu jimi yg aku antara yg menghebahkan berita kematian dia.sebenarnya, ini petanda bahawa jimi akan hidup lama.teringat aku akan hadis orang tua tua kita.kalau ada berita kabarkan kita dah mati maka itu tandanya kita akan hidup lebih lama.berapa lama? wallahu..
maka jimi pun berceritalah sedikit sebanyak tentang pengalamannya ketika di pusat jagaan yg di kelolakan oleh AADK.Agensi Anti Dadah Kebangsaan.di pusat itu jimi banyak mengikut program
pemulihan dan motivasi.ramailah mereka yg bermasaalah mengikuti program yg di anjurkan.pada satu masa, jimi pernah di masukkan ke wad rawatan.kebetulan pula ada saorang yg juga di kenali sebagai jimi dlm keadaan tenat di wad yg sama.berkemungkinan berita kematian jimi bermula dari situ.
jadinya,lain kali kalau ada menerima berita kematian seseorang kenalan wajiblah aku pergi ziarah jenazah atau pergi ke kuburnya.
hari tu,berbusking lah aku , jimi dan nik.aku sempat berseloroh dgn memperkenalankan jimi kepada orang yg menonton sebelum jimi menyanyikan lagu "knockin' on heaven's door".
"tuan2.jimi kawan kita ni sudah meninggal, tapi hari ni dia dtg untok busking dgn kami!"
rezeki,jodoh pertemuan,ajal kematian & tanah kubor di ketentuan Tuhan.
(di atas ialah gambar di cm & jimi sedang busking pada sabtu lepas 17/10/09)

Selasa, 13 Oktober 2009

busker seterusnya...



macam yg aku jelaskan di awal siri memperkenalkan para buskers yg kerap kelihatan di kota sampah dan sekitarnya terutama di cm,buskers tak ramai,boleh di kira dngan jari.itu pun aku susah juga ntok mengingat setiap sorang dari antara kami.ada juga mereka yg mencuba untok jadi busker tapi sekali dua sja ,kemudian tak muncul2.adalah sebab2nya.mereka saja yg tahu.tak cukup kental.muka nipis atau baru tahu wangnya tak setimpal.selalu kita buskers berkata,tak boleh kaya dgn cuma berbusking tapi ianya mampu membantu kita terus hidup tanpa menggadai harga diri atau mampu terus hidup tanpa menyusahkan orang lain.jadi antara kami buskers ia lah...


carlos.

carlos juga di kenali sebagai pa'e.memang otai mamat ni.antara buskers penuh masa yg menanggung keluarga dgn aktiviti busking di kota sampah ini.dulu carlos sering juga bermain di cm.oleh kerana keperluannya lebeh penting,carlos mencari spot yg lebeh senang dan lebeh memberi hasil.carlos kini membawa bersama anak2 busking bersama.anak lelaki yg berumor sekitar 11 atau 12 tahun cekap bermain alat percussion.sekali sekala kelihtan juga anak gadisnya yg berumor sekitar 14 atau 15 tahun berbusking di tempat2 makan di jln petaling dan puduraya.
ini kota batu yg kehidupan di dalamnya sekeras batu juga.hampir lebeh separuh dari penghuninya berkerja keras untok survive.mungkin ada mata kepala yg memandang sinis pada apa yg di buat oleh carlos membawa anak2nya bersama ke jalan mencari rezeki.tapi siapa akan peduli sekiranya anak2 itu tak punya belanja keperluan saperti anak orang lain? jabatan kebajikan masyarakat? mungkin juga ada yg menganggap pelajaran anak2 carlos akan terabai dgn cara begitu.carlos saorang ayah.maka dia tahu apa yg perlu di perlaku.aku antara orang yg berfikir, rezeki dan masa depan hanya tuhan yg menentukan.berpelajaran atau tidak, belum tentu menjamin kesempurnaan hidup.fikirkan,ada orang yg berkelulusan tinggi dan berkedudukan baik tapi terbabit dgn pecah amanah,skandal jutaan wang ringgit.menelan haram apa yg bukan miliknya.bermacam.fikirkan.teruskan carlos & anak anak sdn bhd.dimata tuhan, kamu lebeh mulia.


chot.

hanya itu saja panggilan singkat yg aku tahu.kerap juga di cm dan jln petaling.chot adalah antara busker generasi ke 3.tak banyak yg aku tahu tentang chot.yg pasti dia adalah antara buskers iklan biskut.kejap ada,kejap tak ada.tapi chot tetap saorang busker yg penampilan nya di kenali di kalangan pengunjung dan warga cm.yg menarik tentang busker bernama chot ini ialah apabila dia bernyanyi.bukan kerana nyanyian sumbang atau apa.cuma apabila ada lagu2 yg bernada tinggi dinyanyikan chot ianya di dengar sangat menyeksakan.tapi tak apa,yg penting semangat dan jiwa chot kental berbusking demi mewarnai seni jalanan di kota sampah ini.yeeeargh chot!


jebat.

apa yg membuat dianya di panggil jebat,tidak aku tahu.jebat juga adalah nama pada watak seniman jalanan dlm filem "seniman jalan".tapi jebat yg ini sangat lah jauh berbeza dari watak dlm filem tersebut.

jebat juga muncul di kalangan busker generasi ke 3 cuma kehadirannya di cm selalunya kurang di senangi.maklum kita manusia memang banyak kekurangan dan selalu kealpaan.jebat yg dulu sering bermain di sekitar cm,kawasan makan jln doraisamy dan juga kampung baru kini sudah lama menghilang.mungkin satu hari,jebat akan tiba2 muncul.begitulah keadaanya bila kita menghadapi masaalah yg sengaja di undang.


bob.

saorang busker yg aku kira kemunculannya di scene busking cm agak lewat.bagaimana pun bob tetap antara yg di kenali.mulanya bob hanyalah antara pengunjung dan peminat scene busking cm.bob begitu berkeinginan menjadi saorang penyanyi yg di kenali ramai.bob berfikir dgn cara berbusking akan dapat mencapai keinginannya.berbadan gempal dan mempunyai suara yg kuat lantang.perwatakan bob adakala agak lucu dan menghiburkan.tapi bob tidak hirau pada itu semua.dia hanya percaya pada dirinya.pernah bob mencuba nasib ke sesi pengambilan bakat untok program realiti akedemi fantasia di bawah prinsipal seniman m.nasir.bob hanya berjaya melepasi beberapa peringkat.gagal,bob kembali ke jalanan .
bob juga antara buskers yg sering hilang dan muncul dan hilang dan seterusnya....bob tak muncul lagi.

begitulah adanya siri perkenalan buskers yg mewarnai seni muzik jalanan di cm dan sekitar kota sampah ini.adalagi buskers yg tidak dapat aku perkenalan.mereka saperti

yon. si lone busker jarang di cm tapi di kenali di kalangan kami.yon sering berbusking di tempat2 makan sekitar pj dan damnsara.hingga sampai ke johor baru.

begitu juga din klasik yg berkemahiran bermain gitar klasikal.

atan. busker yg bersuara lantang dan kuat .tak lepas dari menyanyikan lagu "ulek mayang" dan lagu iklan susu cap junjung dan nescafe secara jenaka.

chedet.busker penuh masa dan bermain di pub dan kelab.chedet juga masih dlm menghasilkan album sendirinya.


zam atau zam langit.kerap di medan selera uptown.berbusking dgn kelengkapan sistem bunyi yg canggih.kini zam berbusking bersama aku di setiap hujung minggu di downtown ceras.


duo megu & syed.busking sambil juga mempunyai aktiviti lain yg baik.


semua mereka adalah pemuzik jalanan yg sering kelihatan mewarnai kehidupan kita di kota sampah..kota batu..kota harapan..kota bayang bayang.apa sajalah.harapan seni jalanan yg di bawa oleh buskers akan terus di terima oleh masyarakat .biar saja seni jalanan ini berjalan saperti adanya kerana itulah realiti.pure dan simple.

selagi denyut kota ini terus berdenyutan .selagi hidup di kota ini terus berjalan , maka para seniman jalanan akan terus berjalan..datang dan pergi..silih berganti.
mengakhiri siri ini dgn baris senikata dari lagu "balada anak jalanan".

"berdendang anak jalanan berdendang dgn rentak kehidupan
ku pohon perlindungan mu yang Esa"

Rabu, 7 Oktober 2009

selamat..selamat asrin



warga cm mana yg tak kenal dgn insan yg bertubuh kecil ini.ketika scene underground dulu restoran mamak dlm bangunan cm itu menjadi tempat berkumpulnya para pengiat seni yg bermacam bentuk.artis2,pelukis2,kartunis2 selalu kelihatan di antara melanggan meja restoran mamak di cm.berkumpul berbual tentang segala hal seni mereka.aku sebenarnya jarang juga berada di situ.memang tabiat aku untok tidak berada lama di situ.jadi bila sesekali aku berada di restoran mamak itu bersama meor, pasti akan lihat selamat asrin mundar mandir dari meja ke meja.maklum dia orang popular di situ.aku suka melihat gelagat dia.tapi aku tak pernah berbual dgn selamat dulunya.

selamat yg sering kelihatan dgn set walkman, sebenarnya bercitacita menjadi artis rakaman.berkebolehan mencipta lagunya sendiri.antara tajuk lagu selamat berjudul "jangan buang sampah" dan "aku saekor ikan keli".agak lucu juga bunyinya tapi di situ kita boleh lihat kebolehan dan minda insan saperti selamat asrin ini.orang ramai mungkin melihat selamat saperti saorang yg kurang siuman.sebenarnya selamat tidak begitu.selamat seorang seniman,cuma nasib dia begitu.

cara selamat busking adalah antara yg unik.tiada iringan bunyi gitar.di hadapannya terbentang kertas sebesar saiz A1 tertera dgn lukisan dan tulisan.dia mula menyanyi dgn iringan muzik yg hanya dia saja yg dengar.mengunakan set walkman dan earphone saja.tubuh nya yg kecil itu akan bergoyang mengikut irama lagu yg di dengarnya.sesekali kelihatan saperti gerak badan penyanyi joe cocker.suara selamat yg garau dan serak menyanyikan lagu.begitu pun ada kalangan orang tertarik melihat selamat asrin.pelancong2 asing yg tertarik, merakam aksi selamat asrin yg unik.kini selamat asrin juga sudah jarang kelihatan di sekitar cm.aku di beritahu selamat kini sudah pulang muar,tempat asalnya.

busker seterusnya ialah..

syed atau syed amran.

adek kepada salah saorang penyanyi kumpulan kopratasa ia itu siso.syed juga berasal dari pahang.pertama kali aku melihat syed ia lah di rumah pena.syed ketika itu berambut panjang kerinting melepasi bahu.syed betul2 persis saorang seniman dgn imej begitu.ketika itu syed tak pernah aku lihat berbusking di cm.hanya satelah agak lama kemudiannya baru aku lihat syed selalu dgn meor di kawasan cm.aku yg sesekali ke restoran mamak di cm itu akan duduk semeja mendengar bualan meor dan syed.tentang apa saja.tentang nyanyian.tentang lagu.syed juga saorang penulis lagu.banyak juga lagu2 yg di cipta di nyanyikan oleh penyanyi2 dan kumpulan2 rock letih awal 90an.ya,syed berbakat saperti abangnya siso.cuma syed lebeh kental dari abangnya.syed berbusking sepenuh masa di jalanan kota sampah ini.

pada hari2 tertentu syed terpaksa membawa bersama anaknya untok mencari rezeki.di situlah semangat kental syed berjuang untok hidup di kota sampah ini.saperti yg aku jelaskan sebelum ini.orang menipu,menyamun dan sebagainya tapi bagi peneroka jalanan di kota sampah ini masih punya harga diri demi untok terus bersaing.mari kita teruskan syed.

busker seterusnya...hmm siapa ye?

buskers..the sambungan.


ini sorang seniman jalanan yg sedang mendapat tempat di kalangan peminat seni tanpa glamour.seni jalanan.nik berasal dari negeri kelahiran yg sama dgn aku.anak pahang.
aku mula lihat nik ketika baru habis sesi busking di cm agak lama dulu.masa aku mula kembali berbusking.nik aku lihat ada sedikit kelainan dari buskers yg pernah lihat.kelainan nik tidak menghalang dia bermain gitar.dari pengamatan aku waktu itu,nik ni masih baru berbusking.selalunya nik akan bersalaman dgn semua buskers yg ada di ruang keramat itu apabila sampai.nik selalu kelihatan dgn sohimi.sohimi bukan busker.tapi sohimi sangat minat dgn scene busking dan meminati muzik 70's inggeris,ikut bersantai di cm saperti orang lain yg minat dgn suasana busking.
menurut partner busking aku di downtown, zam,nik mula berbusking dgn mengikutnya.saperti biasa,seseorang akan jadi biasa dgn keadaannya dan akan bergerak sendiri.begitu juga nik.kehidupan di kota sampah ini banyak mengajar insan untok berjuang dgn apa yg boleh di lakukan.merompak kalau patut.menipu kalau boleh.menjual harga diri jika perlu.tapi bagi kita yg punya harga diri takkan begitu.di berinya kita iman,akal fikiran dan bakat kebolehan.maka di gunakan sebaik mungkin.
buskers bersatu hati sebenarnya walau kadang ada perselisihan sedikit dlm mengejar keperluan hidup.itu tak berkekalan.kita masih mampu senyum dan ketawa bersalaman menyingkir keruh.
ada masa tertentu buskers dapat peluang bermain di majlis2 dan event2.maka kawan2 buskers akan di hubungi untok pergi bersama.nik yg kerap dapat peluang demikian akan mengajak siapa yg dapt di hubungi.pernah nik,aku dan ijam busker di beri ruang bermain di kawasan legar F1 sepang selama dua hari dgn bayaran yg di kira baik.aku,meor dan nik juga pernah di beri ruang bermain secara busking di acara laman seni putra jaya selama dua hari juga.
oleh kerana nik dan meor berbusking penuh masa,mereka kerap pergi bersama.nik banyak belajar dgn gandingan meor.
masih di jalanan,nik telah merakamkan dua album lagu2nya sendiri walaupun dgn kos yg termampu olehnya.kini dlm proses merakamkan albumnya yg ke tiga.album2 yg telah siap di rakam akan di jual ketika busking atau di program2 anjuran teman seperjuangan.selamat berjaya nik.teruskan di jalanan.

ijam & eddie.
tak banyak yg boleh aku ceritakan tentang dua orang kawan2 aku ni.tapi mereka ini adalah antara anak2 muda yg sering bersantai melihat buskers otai saperti sidek dan adi jagat dulunya.mereka adalah generasi ke tiga atau penganti pada yg sudah pergi atau mengundurkan diri.tapi mereka ini di kira bersih dari gejala tak sihat.
eddie agak lama juga di cm.dia pernah bermain dgn arwah sidek.tapi waktu tu eddie di kira sangat muda.selalu akan di tegur oleh sidek kerana banyak sangat 'out tempo'nya.berlanjutan.
eddie pun sering menghilang.lama tak ada kemudian ada semula.macam iklan biskut juga.tapi kehilangan eddie pada masa2 tertentu adalah atas urusan lain, bukan masaalah kronik.tak payah cerita.
ijam dan eddie selalu juga berganding busking.ijam sorang yg cepat belajar dlm apa juga yg di minatinya.ramai yg kenal ijam mengatakan ijam dulunya tidak boleh bermain gitar tapi dlm masa yg singkat dia kelihatan terpacul di cm menghayun gitar.ijam juga pandai berlawak ketika busking.ada lagunya sendiri yg sinis berjudul "blues kuala lumpur" dan "pondan chow kit road".penonton pasti akan ketawa bila ijam menyanyikan lagu2 ini.ijam kini jarang juga kelihatan di cm kerana sudah punya usaha sendiri ia itu menolong mengusahakan guesthouse untok backpackers di jln petaling.selain itu, ijam juga menjadi ahli kelab rekacipta basikal.

os atau mr.os

firdaus sangat berbakat dlm bidang muzik.dia sebenarnya terkenal di kalangan scene underground yg selalu berkumpul di restoran mamak dlm cm dulu.pemain gitar dan bass yg sangat baik.os,aru koffin kanser dan andy poppy selalu bermain dlm gigs underground yg di anjurkan oleh fanzine underground mereka.juga menubuhkan band sendiri bernama naked butterfly.os juga menjadi producer bagi album 'metal tribute to sweet charity'.album yg boleh di kira bagus produknya.ramli sarip sendiri ada menyumbangkan suara dlm album itu.lagu berjudul 'rock n roll'.banyak band2 indie dan metal terlibat dlm karya itu.begitulah berbakatnya os.scene indie dan underground yg di pelopori oleh os,aru dan kawan2nya mula hilang sinar.akhbar2 tempatan pula mula menyiarkan berita negatif palsu dan prejudis tentang muzik underground.menghangatkan tentang muzik blackmetal,sembah kambing, satanism anti tuhan dan sebagainya.ini sebenarnya adalah agenda membunuh pengiat2 seni indipendant yg bergerak tanpa perlu pada media perdana yg menyokong kerajaan.media yg hanya tahu dan mahu pada seni yg gemerlapan dan glamour.mereka tak peduli pada bakat2 anak muda dari kalangan bangsa sendiri yg tak sehaluan mereka.penting hanya agenda mereka.maka os dan kawan2 kehilangan punca dan arah seni.os mula ke jalanan.hidup mesti terus.perlahan2 os silap tujuan hidup.mula menjadi positif pada bahan2 kronik.terpaksa keluar masok pusat pemulihan.os mempunyai kakak yg sangat mengambil berat tentang masaalahnya.atas usaha kakaknya dan keinginan untok kembali bangun ke jalan betul,os memasuki Pengasih.dua tahun os menjalani kehidupan di pusat motivasi yg di asas oleh hj yunus fathi atau mesra di panggil yop.setelah pulih,os menjalani kehidupan biasa.masih bermain muzik bersama republik of brickfield.os kini di pulau langkawi menguruskan pusat persinggahan pelancong sambil bermain muzik.

ketika masa busking di jalanan, os selalu juga berganding dgn aku.oleh kerana masa itu adalah masa yg paling susah, os sering meminta bantuan belum mula busking.aku berfikir sendiri,dari aku bagi dia ikan,baik aku beri dia joran.maka aku pinjamkan os gitar yg aku mula2 beli setelah aku kembali bermuzik.dgn gitar yg aku pinjamkan,os terus berbusking untok keperluan hariannya.oleh kerana os menjalani kehidupan yg tak menentu,gitar kesayangan aku itu hilang dari pengunaannya.gitar itu juga pernah di gunakan oleh ramli sarip di sebuah majlis baca puisi di rumah pena.saperti yg aku katakan tadi,buskers sebenarnya saling membantu dan memahami.tak perlu aku menyalahkan atau memarahi.aku sekadar menceritakan pengalaman kami.hidup mesti terus.

busker mana pulak ye? oo ya.SELAMAT ASRIN!

bersambung...(dah pukol 2 pagi daa)

Isnin, 5 Oktober 2009

buskers..


tak ramai sebenarnya di kuala lumpur ni.tak mengancam keselamatan negara pun.menjejaskan imej bandaraya pun jauh sekali. rasanya penjenayah dan pengemis lagi ramai di kota sampah ni.

kalau kita pergi kemana pun di kota sampah ni tentu akan jumpa buskers yg sama berbusking atau strolling mencari pendapatan.tapi buskers yg terer2 ni la yg biasanya di cm.ada juga buskers yg tak berani atau tak mahu ke cm.sebab apa tak tau.takut? malu? entah.pernah juga aku tanya sorang busker yg selalu strolling di kawasan makan di jalan alor,namanya nan juga.budak trengganu.katanya,dia memang tak berani dan segan busking di cm.sebab?
"..tak mboh la bang ..segang".begitulah jelas nan.aku boleh faham.


blog kali ni aku nak kenalkan secara ringkas bebrapa orang buskers yg aku kenal dan tahu lebeh kurang latar belakang mereka.


dr.sam rasputin.

"saya anak malaysia saya anak malaysia" itu lah lagunya.lirik oleh s.amin sahab.dr.sam,ramai kita kenal.tapi tak ramai tahu yg dr.sam juga pernah busking di sekitar jln tuanku abdul rahman lewat tahun 70an dulu.pengalaman buskingnya bermula ketika belajar di eropah.bila dia pulang ke negara sendiri,dr.sam tak segan melakukannya di negara sendiri.negara atas angin ke bawah angin ke,bagi dr.sam sama.vibration dia positif.selain busking,dr.sam juga bermain muzik blues/reggea/country rock di beberapa kelab.paling terkenal ialah red rooster di medan tuanku.kemudian dpt kontrak rakam album.tak berapa lama setelah jadi artis rakaman, dr.sam meninggalkan dunia hiburan.kini dr.sam menjalani kehidupan sebagai pendakwah bebas.nama rasputin itu adalah gelaran yg di beri oleh kenalannya kerana rupanya yg tajam dan berjambang saperti pendita gila russia yg di kenali sejarah itu.


sidek .

antara busker yg paling otai dan paling berbakat.baik hati.sidek juga adalah bekas anggota kumpulan dr.sam & the clinic.house band bagi kelab red rooster.sidek juga pernah mengembara mencari pengalaman di eropah.gitaris idola sidek ia lah jimmy page.gaya solo dan banyak lagu2 led zepellin cair di tangan sidek.setelah kesihatan sidek terjejas,dia terus saja bermain di jalanan terutama sekitar cm,jln melayu berhampiran masjid india.oleh kerana kesihatan sidek yg semakin kronik, bakat muzik sidek pun ikut sama terjejas.akhirnya sidek menjadi penghuni pusat serenti berulang alik.akhirnya sidek meninggal dunia di sebuah pusat tahanan.menurut seorang kenalan juga seorang busker bernama os,sidek adalah penulis sebenar lagu hit yg berjudul "sekuntum mawar merah" yg di nyanyikan oleh alleycats.di jualnya kepada m.nasir.sejauh mana benarnya? yg tahu saja tahu.rip sidek.




wahid.

aku tak pernah kenal dan tak pernah lihat wahid ni.menurut meor,wahid juga adalah antara pemuzik jalanan berbakat sekitar pasar seni ketika awal 80an dulu.kabarnya wahid kini bermastautin di thailand.itu saja yg aku tahu.



adi jagat.

seniman jalanan yg juga berbakat.suara ala rod stewart.selalu bergandingan dgn sidek.mereka adalah gandingan buskers terbaik pernah busking di cm.kerana pengetahuan adi dan sidek dlm muzik sangat bagus dan setanding.adi tahu sidek dan begitu sebalik.persembahan mereka sangat mantap.di iringi pula lawak oleh adi jagat.memang patut mereka menjadi tumpuan orang ramai ketika itu.mereka tak perlu pergi jauh untok 'porter' kutipan sebaliknya penonton2 berebut memberi mereka sumbangan ikhlas kerana bakat mereka.teringat aku akan sidek secara berjenaka berkata "sabar,sabar..semua dapat..semua dapat" sambil membawa topi tip keliling penonton.di hujung minggu mereka mampu mendapat ratus ringgit di cm sahaja.adi jagat juga pernah merakamkan lagu2nya tapi pasaran sangat lembab ketika itu.jadi adi terus bermain di jalanan dgn sekali sekali jadi pemuzik pengiring untok seniman pak pandir.secara perlahan lahan adi jagat juga mengundur diri dari scene busking central market.kabarnya adi jagat kini berada di negeri kelahirannya trengganu.


hamden boley.


berasal dari sarawak.aku tak kenal hamden boley secara peribadi.hamden sering kelihatan mengayuh basikal beroda kecik sekitar kuala lumpur.aku pun tak selalu pergi menonton buskers di cm ketika itu.cuma dari jauh sekiranya aku berada di kawasan cm,aku terlihat hamden menyanyi dgn iringan muzik minus one.hamden juga pernah merakamkan album.tak lama kemudian hamden juga hilang dari scene central market.




sherry.

setelah sidek jarang berada di sekitar cm.suasana agak berlainan.adi jagat masih di cm kini bergandingan dgn sherry.sherry yg dulu antara penonton dan kerap di cm sangat kagum dgn sidek.sherry punya suara yg sangat nyaring.boleh menyanyi dlm key dan pitch yg tinggi.meminati robert plant,beatles dan rolling stones.antara busker yg lama busking di cm dan sekitar bangsar dan damansara.sherry kemudiannya menganggotai band yg di asas oleh ajin blackrose dan arwah din country.mencuba nasib di pub dan kelab di kuala lumpur.akhirnya jadi band back up untok album solo ajin.strawberry puff kalau tak silap nama band mereka.mereka kemudian berpecah membawa hala tuju masing2 .sherry kembali di jalanan.aku pernah juga sekali sekala berbusking bersama sherry,adi jagat, dan seorang yg bernama acis bermain tamborin.atas beberapa sebab aku enggan berbusking bersama mereka.sherry terus bermain sesekali secara solo dan kumpulan di kuala lumpur.hingga kini sherry masih bermain muzik di gigs dan kelab.pernah aku,sherry dan nizam, pemain alat perkusi bermain di duke tavern duta vista dan kelab k tmn melawati untok beberapa ketika.sekali sekala sherry aku pelawa busking di downtown ceras, kiranya dia tak punya tempat di bayar untok bermain.dengarnya sherry sedang menyiapkan album sendirinya bersama nizam percussion dgn nama sharidir.


jimi.

mamat ni tak lah di kira legend di cm.setelah kelibat adi jagat hilang di cm.sherry kelihatan sering berganding dgn jimi.waktu ini lah aku mula kembali menguji bakat yg lama aku tinggal.
aku sering dtg bermain seorangan.kemunculan aku terasa kurang di senangi.tapi aku teruskan juga kerana mereka perlu tahu,tiada siapa yg boleh mengatakan tempat busking itu milik mereka.kita bebas berbuat asal tidak menyakiti sesiapa secara fisikal.ada beberapa muka muda yg tak pernah aku lihat dulunya.mereka pun tak pernah melihat aku.maka mereka tak kenal aku.low profile ni banyak membantu dan ada masa juga tidak.tapi aku memang suka low profile.walaupun mungkin tidak membantu,kerana ianya memang dlm jiwa aku.lama kelamaan muka2 baru ni terpaksa menerima kelibat aku di cm.mereka akhirnya menjadi kawan.dari sini lah aku terus berbusking sehingga kini.aku yg dulunya berkerja di kawasan bukit bintang pasti akan ke cm setelah habis waktu pejabat dan di hujung minggu.sangat membantu dari segi kewangan.jimi juga kerap berbusking bersama.cuma permainan jimi tidak begitu kemas.selalunya agak menganggu strok dan tempo lagu.aku cuma tolerate.sesekali ada juga aku tegur secara baik.sehingga pada masa tertentu mereka kurang senang dgn teguran aku.maka kedengaranlah cakap2 di belakang yg aku sangat berlagak dan ego.pastinya begitu.

kembali pada cerita jimi.dianya juga punya masaalah kesihatan yg kronik.kemunculan jimi di cm akhirnya menjadi saperti iklan biskut, 'kejap ada kejap tak ada'.akhirnya jimi menjadi penghuni pusat pemulihan saperti arwah sidek.satu malam ketika aku bersiap untok pulang, di downtown ceras,seorang kenalan memberitahu bahawa jimi sudah meninggal dunia di pusat pemulihan di pulau pinang.rip jimi.



meor.

aku mula berkenalan dgn meor di sebuah lot kedai print/graphic di cm.pengusaha t-shirt memang banyak di cm ketika itu.begitu juga seni lukisan.meor sering kelihatan bersantai menyanyi bergitar di situ.aku hanya berdiri melihat.satu hari aku berada di situ dgn beberapa keping keset penyanyi iwan fals.meor begitu suka.kami mula berkenalan lebih rapat.ada masa aku ke kedai muzik tempat meor berkerja sebagai sale officer.kebetulan tempat kerja aku pun berdekatan.kami sentiasa berjamming di situ.dari satu permis ke satu permis kedai muzik tempat meor berkerja pindah.aku sentiasa singgah bila ada peluang.sehingga kedai musik itu mula bermasaalah.meor kelihatan tak berminat berkerja lagi.aku yg ketika itu sudah agak lama busking mempelawa meor cuba berbusking.maka berbusking lah meor dgn aku di cm mulanya.
taste muzik kami agak sama,jadi tiada masaalah sangat.sebelum meor berbusking.aku selalu di pelawa meor mengiringinya bermain harmonika dan gitar di tempat dia di jemput bermain saperti di rumah pena,actor studio,session untok album pestajiwa 1 & 2 dan gigs yg di anjur oleh joe kidd,seorang aktivis seni indipendent.tapi itu semua berbeza dgn busking.ianya lebeh kental dan mengancam jiwa.orang yg merasainya saja lebeh tahu.

meor kelamaan kelihatan sudah mula sesuai dan seronok berbusking.maka meor sudah boleh pergi sendiri dan tahu selok belok seni jalanan.meor pun mengambil keputusan nekad berhenti kerja dan menjadi busker sepenuh masa.memang satu keputusan yg nekad.banyak risiko perlu di hadapi seseorang dlm keadaan begini.tapi bagi meor yg punya bakat dan di kenali orang2 media dan industri seni & sastera,tak punya masaalah.meor terus bergerak sehingga satu hari, meor di tahan secara borong oleh polis tanpa pemeriksaan rapi.semangat meor benar2 patah ketika itu.dunia seni meor gerhana ketika itu.dgn adanya sahabat2 yg membantu,meor di bebaskan.setelah itu, campur tangan saudara2 tua meor antaranya penyanyi suhaimi meor hassan,kawan aku meor berpindah ke ipoh.berpeluang jugalah aku melawat kampong meor ketika menghantarnya berpindah.

di ipoh meor menjalani hidup baru.berkerja sepenuh masa di sebuah syarikat binaan menara komunikasi.musik tidak boleh lari dari jiwa.meor sekali sekala turun juga ke kota sampah ini bila ada peluang dan berkesempatan busking.dapat juga duit belanja poket.apa salahnya.ianya sihat juga.busking memang menyihatkan.tuboh dan jiwa.
ipoh adalah kampong halaman meor.kawan2 seni meor juga ramai di sana.maka meor masih boleh berseni tapi bukan busking.pernah aku di pelawa antara yg menyerikan program malam pesta jiwa di ipoh.
pilihanraya umum yg lepas melihatkan perubahan drastik di beberapa negeri di semenanjung termasok perak the ridhuan state.di mana negeri2 ini jatuh ke pihak pembangkang.ini kemudiannya di susuli oleh konspirasi politik yg melihatkan negeri perak di rampas semula oleh parti pemerintah.suasana ini banyak menimbulkan masaalah kepada ekonomi negeri dan juga kawan aku meor antaranya.dgn keadaan yg tidak menentu di negeri perak dan ayah kepada isterinya pula meninggal dunia,maka meor dan keluarga mengambil keputusan pulang semula berpindah ke kuala lumpur.di kuala lumpur,kini meor lebeh rancak berseni dan baru saja melancarkan album barunya 'dari rakyat untuk rakyat'.teruskan meor.

busker seterusnya...NIK!

bersambong...(mata dah ngantok daa ..)